منتـدى تيم اكسور - TeamXor
منتـدى تيم اكسور | TeamXor |
ad ad ad
ad ad ad
ad ad ad

[ شــرح ] كويستة VIP 7

احصائياتى
الردود
2
المشاهدات
259

saeedshaarawy

.:: المدير العام ::.
طاقم الإدارة
الإدارة العليا
معلومات saeedshaarawy
إنضم
4 فبراير 2020
المشاركات
512
مستوى التفاعل
1,005
النقاط
2,000
الإقامة
المقطم - القاهرة - مصر
Facebook
saeedshaarawy
Twitter
saeed_shaarawy
كويستة VIP 7


النهاردة هشرح كيفية عمل كويستة للفي اي بي 7 وفكرتها ان كل لاعب هيجي يعملها هيدخل مابة لوحده هيلاقي 10 وحوش هيقتلهم كل وحش هيوقع شنطة او توكن ده تتحكم فيه براحتك وهشرح ازاي في الاضافة وبعد ما تجمع 10 هتدوس علي اي واحدة فيهم هياخدهم منك و يطلعلك وحش بس جامد جدا هتخلصوا هتاخد جايزة انت الي تحددها براحتك بقي
دلوقتى وصلنا لاضافة الان بي سي

1- افتح البروجيكت وادخل على Npc.cs وضيف دا جوا

كود:
#region CommanderVip
                case 764733:
                    {
                        switch (npcRequest.OptionID)
                        {
                            case 0:
                                {
                                    dialog.Text("Do You Want Join Commander Vip Quest ");
                                    dialog.Option("Yes , Please", 1);
                                    dialog.Option("No Thanks", 255);
                                    dialog.Avatar(7070);
                                    dialog.Send();
                                    break;
                                }
                            case 1:
                                {
                                    if (client.Entity.VIPLevel == 6)
                                    {
                                        CommanderVIP.join(client);
                                    }
                                    else
                                    {
                                        dialog.Text("You Need Vip Level 6");
                                        dialog.Option("No Thanks", 255);
                                        dialog.Send();
                                    }
                                    break;
                                }
                           


                        }
                        break;
                    }
                #endregion

2- بعد كدا هتعمل كلاس جديد وتحط فيه


كود:
using ResidentEvil.Client;
using ResidentEvil.Game;
using ResidentEvil.Network.GamePackets;
using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Drawing;
using System.Linq;
using System.Text;
using System.Threading.Tasks;

namespace ResidentEvil
{
    class CommanderVIP
    {
   

        public static Map dynamicMap;
        static ushort tempX, tempY = 0;
        public static void join(GameState client)
        {
            #region join and generatemap
            dynamicMap = Kernel.Maps[(ushort)2068].MakeDynamicMap();
            client.Entity.Teleport(2068, dynamicMap.ID, (ushort)Kernel.Random.Next(35, 70), (ushort)Kernel.Random.Next(35, 70));
            #endregion
            #region CommanderVip [Monster]      
                ushort MapID = dynamicMap.ID;
                uint id = 41720;

                for (int i = 0; i < 10; i++)
                {
                    if (Kernel.Maps.ContainsKey(MapID))
                    {
                        ushort x = (ushort)Kernel.Random.Next(35, 70), y = (ushort)Kernel.Random.Next(35, 70);
                        var Map = Kernel.Maps[MapID];
                        if (Database.MonsterInformation.MonsterInformations.ContainsKey(id))
                        {
                            Database.MonsterInformation mt = Database.MonsterInformation.MonsterInformations[id];
                            mt.BoundX = x;

                            mt.BoundY = y;
                            Entity entity = new Entity(EntityFlag.Monster, false);
                            entity.MapObjType = MapObjectType.Monster;
                            entity.MonsterInfo = mt.Copy();
                            entity.MonsterInfo.Owner = entity;
                            entity.Name = mt.Name;
                            entity.MinAttack = mt.MinAttack;
                            entity.MaxAttack = entity.MagicAttack = mt.MaxAttack;
                            entity.Hitpoints = entity.MaxHitpoints = mt.Hitpoints;
                            entity.Defence = mt.Defence;
                            entity.Body = mt.Mesh;
                            entity.Level = mt.Level;
                            entity.UID = Map.EntityUIDCounter.Next;
                            entity.MapID = MapID;
                            entity.X = x;
                            entity.Boss = 1;
                            entity.Y = y;
                            if (x == 0 || y == 0)
                            {
                                var cord = Map.RandomCoordinates();
                                entity.X = cord.Item1;
                                entity.Y = cord.Item2;
                                do
                                {
                                    cord = Map.RandomCoordinates();
                                    entity.X = cord.Item1;
                                    entity.Y = cord.Item2;
                                }
                                while (!Map.Floor[entity.X, entity.Y, MapObjectType.Monster]);
                            }
                            Map.AddEntity(entity);
                            Network.GamePackets._String stringPacket =
                            new Network.GamePackets._String(true);
                            stringPacket.UID = entity.UID;
                            stringPacket.Type = Network.GamePackets._String.Effect;
                            stringPacket.Texts.Add("MBStandard");
                            Data data = new Data(true);
                            data.UID = entity.UID;
                            data.ID = Network.GamePackets.Data.AddEntity;
                            data.wParam1 = entity.X;
                            data.wParam2 = entity.Y;
                            foreach (var client23 in Kernel.GamePool.Values)
                            {
                                if (client23.Map.ID == entity.MapID)
                                {
                                    if (Kernel.GetDistance(client23.Entity.X, client23.Entity.Y, entity.X, entity.Y) < Constants.nScreenDistance)
                                    {
                                        entity.SendSpawn(client, false);
                                        client23.Send(stringPacket);
                                        client23.Send(data);
                                        if (entity.MaxHitpoints > 65535)
                                        {
                                            Update upd = new Update(true) { UID = entity.UID };
                                            upd.Append(Update.MaxHitpoints, entity.MaxHitpoints);
                                            upd.Append(Update.Hitpoints, entity.Hitpoints);
                                            client23.Send(upd);
                                        }

                                    }
                                }

                            }
                        }
                    }

                }
           
            #endregion
        }
        public static void BigMonster(GameState client)
        {
            #region CommanderVip [Monster]
            ushort MapID = client.Entity.MapID;
            uint id = 41721;
            if (Kernel.Maps.ContainsKey(MapID))
            {
                ushort x = client.Entity.X, y = client.Entity.Y;
                var Map = Kernel.Maps[MapID];
                if (Database.MonsterInformation.MonsterInformations.ContainsKey(id))
                {
                    Database.MonsterInformation mt = Database.MonsterInformation.MonsterInformations[id];
                    mt.BoundX = x;

                    mt.BoundY = y;
                    Entity entity = new Entity(EntityFlag.Monster, false);
                    entity.MapObjType = MapObjectType.Monster;
                    entity.MonsterInfo = mt.Copy();
                    entity.MonsterInfo.Owner = entity;
                    entity.Name = mt.Name;
                    entity.MinAttack = mt.MinAttack;
                    entity.MaxAttack = entity.MagicAttack = mt.MaxAttack;
                    entity.Hitpoints = entity.MaxHitpoints = mt.Hitpoints;
                    entity.Defence = mt.Defence;
                    entity.Body = mt.Mesh;
                    entity.Level = mt.Level;
                    entity.UID = Map.EntityUIDCounter.Next;
                    entity.MapID = MapID;
                    entity.X = x;
                    entity.Boss = 1;
                    entity.Y = y;
                    if (x == 0 || y == 0)
                    {
                        var cord = Map.RandomCoordinates();
                        entity.X = cord.Item1;
                        entity.Y = cord.Item2;
                        do
                        {
                            cord = Map.RandomCoordinates();
                            entity.X = cord.Item1;
                            entity.Y = cord.Item2;
                        }
                        while (!Map.Floor[entity.X, entity.Y, MapObjectType.Monster]);
                    }
                    Map.AddEntity(entity);
                    Network.GamePackets._String stringPacket =
                    new Network.GamePackets._String(true);
                    stringPacket.UID = entity.UID;
                    stringPacket.Type = Network.GamePackets._String.Effect;
                    stringPacket.Texts.Add("MBStandard");
                    Data data = new Data(true);
                    data.UID = entity.UID;
                    data.ID = Network.GamePackets.Data.AddEntity;
                    data.wParam1 = entity.X;
                    data.wParam2 = entity.Y;
                    foreach (var client23 in Kernel.GamePool.Values)
                    {
                        if (client23.Map.ID == entity.MapID)
                        {
                            if (Kernel.GetDistance(client23.Entity.X, client23.Entity.Y, entity.X, entity.Y) < Constants.nScreenDistance)
                            {
                                entity.SendSpawn(client, false);
                                client23.Send(stringPacket);
                                client23.Send(data);
                                if (entity.MaxHitpoints > 65535)
                                {
                                    Update upd = new Update(true) { UID = entity.UID };
                                    upd.Append(Update.MaxHitpoints, entity.MaxHitpoints);
                                    upd.Append(Update.Hitpoints, entity.Hitpoints);
                                    client23.Send(upd);
                                }

                            }
                        }

                    }
                }


            }

            #endregion
        }
    }
}
3- بعد كدا هنروح نضيف اكواد الدروب فوق دروب اي وحش كبير زي مثلا هتبحث عن

كود:
 #region SnowBanshee
حط فوقيه دول

كود:
  #region CommanderVIP
            if (Name == "CommanderVip")
            {
                killer.Owner.Inventory.Add(3304325, 0, 1);
             
                return;
            }
            #endregion
            #region CommanderBigBoss
            #region SnowBanshee
            if (Name == "CommanderBig")
            {


                uint ItemID = 0;
                byte type1 = 25;
                for (int i = 0; i < 11; i++)
                {
                    type1 = (byte)Kernel.Random.Next(1, 11);
                    switch (type1)
                    {
                        #region IDs
                        case 1:
                            ItemID = 3004188;//SavageBone
                            break;
                        case 2:
                            ItemID = 3004188;////SavageBone
                            break;
                        case 3:
                            ItemID = 3009003;//Pro
                            break;
                        case 4:
                            ItemID = 3009003;//Pro
                            break;
                        case 5:
                            ItemID = 3009002;//Pro
                            break;
                        case 6:
                            ItemID = 3009002;//Pro
                            break;
                        case 7:
                            ItemID = 3009002;//Pro
                            break;
                        case 8:
                            ItemID = 3009002;//Pro
                            break;
                        case 9:
                            ItemID = 3009002;//Pro
                            break;
                        case 10:
                            ItemID = 723717;////5 mi
                            break;
                        case 11:
                            ItemID = 723717;////5 mi
                            break;
                        #endregion

                    }
                    var infos = Database.ConquerItemInformation.BaseInformations[ItemID];
                    ushort X = Owner.X, Y = Owner.Y;
                    Game.Map Map = Kernel.Maps[Owner.MapID];
                    if (Map.SelectCoordonates(ref X, ref Y))
                    {
                        Network.GamePackets.FloorItem floorItem = new Network.GamePackets.FloorItem(true);
                        floorItem.Item = new Network.GamePackets.ConquerItem(true);
                        floorItem.Item.Color = (ResidentEvil.Game.Enums.Color)Kernel.Random.Next(1, 10);
                        floorItem.Item.ID = ItemID;
                        floorItem.Item.Plus = floorItem.Item.Plus;
                        floorItem.Item.MaximDurability = infos.Durability;
                        floorItem.Item.Durability = infos.Durability;
                        floorItem.Item.MobDropped = true;
                        floorItem.ValueType = Network.GamePackets.FloorItem.FloorValueType.Item;
                        floorItem.ItemID = ItemID;
                        floorItem.MapID = Owner.MapID;
                        floorItem.MapObjType = Game.MapObjectType.Item;
                        floorItem.X = (ushort)Kernel.Random.Next(killer.X + 0, killer.X + 15);
                        floorItem.Y = (ushort)Kernel.Random.Next(killer.Y + 0, killer.Y + 15);
                        floorItem.Type = Network.GamePackets.FloorItem.Drop;
                        floorItem.OnFloor = Time32.Now;
                        floorItem.ItemColor = floorItem.Item.Color;
                        floorItem.UID = Network.GamePackets.FloorItem.FloorUID.Next;
                        while (Map.Npcs.ContainsKey(floorItem.UID))

                            floorItem.UID = Network.GamePackets.FloorItem.FloorUID.Next;

                        Map.AddFloorItem(floorItem);

                        SendScreenSpawn(floorItem);
                    }
                }
                killer.ConquerPoints += 2000000;
                ResidentEvil.Kernel.SendWorldMessage(new ResidentEvil.Network.GamePackets.Message("Congratulations! " + killer.Name + " has killed CommanderBigboss and Droped SavageBone To Get Random Soul Pack && 2,000,000 Cps ", Message.Center));
             
                return;
            }
            #endregion            
            #endregion
4- بعد كدا روح لكلاس packethandler ابحث عن

كود:
static void useitem
أنزل وضيف ده تحت اي ايتم

كود:
#region Commander-Bag
                case 3304325:
                    {
                        if (client.Inventory.Contains(3304325, 10))
                        {
                            client.Inventory.Remove(3304325, 10);
                            CommanderVIP.BigMonster(client);
                        }
                        else
                        {
                            client.MessageBox("You Don't Have 10 Bag");
                        }
                        break;
                    }
                #endregion
5- بعد كدا في القاعده ضيف دول بقي ضيفهم يدوي عادي في MonsterInfo

كود:
41720    CommanderVip    0    1    951    60000000    0    100    100    100    19    86    0    0    0    0    14    15    0    200    100    1    3    100000    0    0    3451130116    100    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0    100    0    10000    0    0    0    0    0    0
41721    CommanderBig    0    1    1004    600000000    0    5000    5000    30000    19    86    0    0    0    0    14    15    0    400    100    1    3    100000    0    0    3451130116    100    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0    100    0    10000    0    0    0    0    0    0
الموضوع منقول من منتدى أخر وليس من شرحى​
 

saeedshaarawy

.:: المدير العام ::.
طاقم الإدارة
الإدارة العليا
معلومات saeedshaarawy
إنضم
4 فبراير 2020
المشاركات
512
مستوى التفاعل
1,005
النقاط
2,000
الإقامة
المقطم - القاهرة - مصر
Facebook
saeedshaarawy
Twitter
saeed_shaarawy

Users Who Are Viewing This الموضوع (Users: 0, Guests: 1)

من نحن ؟؟

منتـدى تيم اكسور - TeamXor : منتدى عربي يقدم شروحات حصرية لتطوير المواقع و تعليم التصميم والبرمجه و يهتم بتطوير لعبة كونكر. ..

أعلى